Négy darab ember alkotja a Slayert. Tom, a basszusgitáros-énekes leginkább kedves, mosolygós, joviális fűszeresnek néz ki, Kerry, a gitáros olyan, mintha a G.I. Joe című rajzfilmben játszaná a rosszfiút, (bele lehet a kezébe képzelni egy könnyűgéppuskát minden gond nélkül), Jeff, a másik gitáros a metálzene legüresebb arckifejezésű figurája; német származású, és fejre is tökéletes archetípusa a virtigli szász parasztnak, Dave, a régi-új dobos pedig halk szavú irodalomtanárra hasonlít leginkább, aki legalább másfél fejjel alacsonyabb, és negyven kilóval könnyebb, mint a középiskola rosszfiúi, és emiatt gyötri a frusztráció őt rendesen.
Négy darab ember, mindannyian túl a negyvenen. Négy darab, kapuzárási pánik előszelében vergődő, öregedő fasz. Pár évente összejönnek, és csinálnak egy lemezt. A Christ Illusion pont öt évvel később követte elődjét, (God Hates Us All), vénülnek, nem kapkodnak, gondosan készítik a csapásokat elő ők. Az ilyen pauzák alatt azért lenyomnak nyolc-tíz turnét, megtehetik ezt is gond nélkül, több tízezernyi hozzám hasonló figura szaladgál a világban, akik ötödjére és hatodjára is megveszik a Slayer-koncertjegyet, mert a Slayer a világ egyik legjobb koncertzenekara, metálszinten legalábbis, a rajongó meg már csak olyan, aki ezredjére is szívesen megnézné ahogy Tom Araya a számok között mosolyogva konferál, ahogy Kerry King és Jeff Hannemann meggyalázzák a gitárszólót, mint találmányt, ahogy Dave Lombardo dobol, ahogy az egész Slayer zenekar darabokra tép, megrág és kiköp pár ezer embert egyszerre.
Lehetnének ők akár nosztalgiazenekar is; vígan megélnének belőle. A velük együtt indult zenekarok jó része úgyis elhullott már, (nem kár egyikért sem szerintem; a legendás Bay Area-beli thrash-kör jó része vállalhatatlan szar volt egyébként is), a többiek pedig a saját renoméjuk porba tiprásával vannak éppen elfoglalva, szóval a Slayer akkor is egyeduralkodó lenne, ha csak az 1986-tól 1991-ig tartó időszakból élnének a mai napig, de nem. Megmutatják ők, igaz egyre ritkábban, hogy a vén faszozást, meg a kapuzárási pánikot el lehet felejteni, a nosztalgiával együtt, van rá húsz másodpercetek, óra indul. Sikerült? Remek.
Szóval a Christ Illusion, talán Dave Lombardo visszatérése okán, talán nem, a legjobb Slayer-lemez a Seasons In The Abyss óta. Nem váltottak persze semerre, jól megszokott Slayer-metál röffen elő a hangfalakból, derekasan odapakolt tuka-tukás dobtémákkal, teljes negyedeken át reszelő, majd az ütem végén disszonáns, magas hangokat elővillantó riffekkel, és azokkal a gitárszólókkal, amelyek legendát csináltak ebből a két antitalentumból: magas hang lefog, megtremolóz, hangnemből ellépked, megtremolóz, visszalépked, még utoljára tremolóz egyet, izomból, hajlik a gitárnyak. a harmónia arcába meg tapossunk bele, két lábbal lehetőleg. Mégis sátánvillába rándul a kéz, ütemesen bólogat a fej, és hamarosan már önkívületi állapotban létezünk, véletlenszerűen ráénekelve a dalok szövegére a satan, kill, blood, death, hell szavakat. A Slayer-szövegvilág másból sem áll, úgyhogy tízből hétszer biztosan sikerül szinkronban üvölteni a megfelelő kifejezést Arayával. Szinte látom magam előtt a csávót, mondjuk a Cult című dal feléneklésekor, ahogy a mindenki mástól banális faszságnak tűnő, a Slayernél viszont hatásos six-six-six kántálás után, csibészesen mosolyogva átkacsint a keverőhelyiségbe; megetetjük ezekkel újra ezt a szart, figyeljétek csak. Mi pedig habzsoljuk vigyorogva, bár a negyedik monitorlefejelés után azért átvillan a fejemen, hogy be kéne tiltani az ilyen zenéket, mert destruktívak nagyon.
Abba gondoltam bele, hogy a Slayer- és metálszinten is klasszikus Reign In Blood pont húsz éve jelent meg; előttem van a bakelitlemez hátsó borítója, ahol huszon-egykét éves fiatal suttyók pózolnak idétlenül, egymás haját tépkedve. Annak idején a Reign In Blood kvázi megváltoztatta a metálvilágot azzal a féktelen agresszióval és lendülettel, amit csak a Slayer tudott, és tud ma is. Itt vagyok én megakadva, de nagyon. Huszonéves, kanos suttyóktól még nem szokatlan ez az intenzitás, de ezek vén faszok itt, csókolom, mégis belerakják a hintába a komplett metálszcénát, mégis annyira pusztító és kegyetlen zenét csinálnak, kapuzárási pánik ide vagy oda, hogy fennakad az embernek a szeme. Hogy csinálják ezt, ez nem fér az én fejembe bele; honnan az ördögből veszik ezt a kifogyhatatlannak tűnő erőt, mi a pokol hajtja őket még? Szerintem pontosan az.
Foszt 2006.09.01. 13:11:50
.:sz-b:. 2006.09.01. 13:15:37
image.guardian.co.uk/sys-images/Arts/Arts_/Pictures/2006/08/17/Slayer.jpg
de az eredeti ott van alatta
Foszt 2006.09.01. 13:44:07
vernarancs 2006.09.01. 15:48:03
Homer Jay 2006.09.01. 21:31:15
Engem igazából a seasons óta nem fogott meg úgy igazán egyik albumuk sem. És épp azért mert az én zenei ízlésem sokszínűsödött, a slayer-é meg nem.
De ettől függetlenül masszív respekt! A reign in blood minden idők 10 legjobb (metal) albuma közé tartozik, és még sokáig fog is.
mikkro 2006.09.02. 07:31:02
TexasRanger · http://www.cadillacdesert.blogspot.com 2006.09.03. 08:20:01
politox 2006.09.03. 12:51:22
A Slayertől meg hallgassátok a Dead Skin Mask-ot, milyen beteg!
padlizsan · http://padlizsan.blogol.hu 2006.09.03. 20:04:28
vernarancs 2006.09.04. 12:13:11
Madafaka · http://madafaka.blog.hu 2006.09.04. 13:38:24
padlizsan · http://padlizsan.blogol.hu 2006.09.04. 13:59:00
És még jobban örülök annak, hogy végre nyilvánosságra került, hogy a thrash bandákat, albumaikat, dalaikat egy egyszerű, egyenes skálán - ha nem is abszolút módon, de egymáshoz viszonyítva - fix sorrendbe lehet helyezni, így nem kell a zenekedvelőnek a stílus, az egyes irányzatok, az egyes zenekarok megismerésével bajlódnia, csak igényszintjének megfelelően választ a skáláról, és magabiztosan kattinthat a Buy it now! gombra, aztán jöhetnek a mocskos anyagiak.
És hogy legyen valami olyan, amit az anyanyelved alapfokú ismeretével is megérthetsz:
Beszólsz a Kreatornek, szájbabaszlak sörösüveggel, Narancslé!
vernarancs 2006.09.04. 15:47:08
Tolem rakhatod Petrozzaekat terbeli skalara is, mert minden dimenzioban alulmarad a Slayer szintjehez kepest. Zeneszkent en leginkabb a zenei kreativitast veszem figyelembe, ha esetleg megertesz ilyen bonyolultnak azert nem mondhato kifejezeseket. Ha nem, akkor esetleg ket narkozas kozott szajbabaszhatod magadat is egy uveggel. Gondolom nagy Ossian rajongo is vagy, a stilusod alapjan oda tudnalak elkepzelni.
enba 2006.09.04. 15:50:59
vernarancs 2006.09.04. 16:19:27
Az egyetlen dolog amiert beirtam az az, hogy nem tartom helyesnek le venfaszozni a Slayer tagokat meg viccbol sem. Erre jon itt a pofanbaszozas meg a seggfejezes. Nem mintha erdekelne...
padlizsan · http://padlizsan.blogol.hu 2006.09.04. 19:00:55
Engem az érdekel bármely alkotásban, hogy mennyire hiteles, mennyire tudja átadni az érzelmi töltést, a mondanivalóját, mennyire élem át azt, ami az alkotót inspirálta, ami elmondani akar. És ebből a szempontból a vitaindító cikk írója szerintem meglehetősen jót alkotott. Pontosan adta vissza, hogy neki miért ütött kurva nagyot az új Slayer album. Én szeretem ezt a személyes újságírást, az objektivitásban meg egyáltalán nem hiszek.
Az Ossiánt meg kifejezettem rühellem, bár valamit át tudnak adni, de az annyira nem valós, legalábbis az én valóságomban, hogy hiába ismerem el a régi gitáros tudását, hiába hallgatom szívesen amit játszik, nem áll össze egésszé, bár bohó ifjúkoromban az Acélszívet még sikerült komolyan vennem.
vernarancs 2006.09.05. 10:53:59
padlizsan · http://padlizsan.blogol.hu 2006.09.05. 12:22:40
A kreativitás megítélése nem lehet objektív. Ha valami objektív, az mérhető, és a mérést végző személyétől függetlenül ugyanazt az eredményt szolgáltatja. Még a zenész képzettségét is nehéz objektíven mérni, ez inkább megállapodás, de két kurvajó, viszont egészen más stílusban játszó gitárost már nem lehet így összehasonlítani, annyit lehet mondani, hogy mindketten kurvajók, de hogy melyik a jobb, a képzettebb, az ízlés dolga.
Szerintem eleve értelmetlen műalkotásokat objektív mércék szerint értékelni. A műalkotásnak pont az a lényege, hogy az alkotó az alkotásával a befogadó tudatában, lelkében (jó zúzós thrash esetén a testében is) változást idéz elő, az élmény kettőjük együttműködéséből fakad. Az ilyen élmények csak szubjektívek lehetnek. Persze kell tudni 220-as tempóban egyenletesen tizenhatodokat reszelni, és akinek a keze nem elég gyors, magabiztos ehhez, az sosem fog igazi thrash-t csinálni, de nyilván nem ez a lényege a dolognak.
És visszakanyarodva a post-hoz, a Slayer tagjainak lefaszozása éppen az író technikai tudását mutatja. Tud úgy bánni az anyanyelvével (ha nem a magyar az anyanyelve, akkor még nagyobb fegyvertény ez), hogy a megfelelő hatást érje el az olvasóban. Olyan ez, mintha egy disszonanciát kiragadnánk a zenei kontextusából, és azon hisztiznénk, hogy de hát ez szar, mert disszonáns, holott a mű egészét tekintve a disszonancia is értelmet nyer. Ugyanígy nyer értelmet a lafaszozás, a letehetségtelenezés, a lekapuzárásipánikozás. Ha ezeket kiragadod, és felháborodsz rajtuk, az leginkább azt mutatja, hogy nem sikerült megértened a leírtakat. És ha ezt nagy nyilvánosság előtt, hatalmas elánnal és önbizalommal, meglehetősen sértő módon közzéteszed, akkor sajnos pont azt a képet alakítod ki magadról, amit én könnyed ecsetvonásokkal lefestettem, de most nincs kedvem megismételni.
Kilgore_Trout 2006.09.05. 12:24:24
Szerintem egy zenekar nem számíthat nagyobb sikerre ha nem stílusteremtő (v legalábbis valami újat mutató) vagy nem elég kreatív egy stíluson belül (amihez meg elengedhetetlen bizonyos zenei képzettség). Vagy nincs egy jó menedzserük.
padlizsan · http://padlizsan.blogol.hu 2006.09.05. 12:37:44
vernarancs 2006.09.05. 14:05:56
A tobbire nem reagalnek mert ugy latom nem teljesen erted amit irok. Maradjunk annyiban, hogy a Kreator a Slayer-en nott fel es sokaig oket probaltak masolni, tobb/kevesebb sikerrel. Ezert is gyengebbek.
padlizsan · http://padlizsan.blogol.hu 2006.09.05. 14:37:05
Amit írtam, sértő volt. De funkciója volt a sértésnek, megpróbáltam visszaadni azt, amit te írtál a cikkről. Persze provokáltam, ironizáltam, túloztam, karikíroztam vagy nevezzük bárminek, olyan eszközöket használtam, amit te sajnos képtelen vagy felfogni, ugyanúgy, ahogy a cikket sem, mert különben nem nehezményezted volna a szóhasználatot.
Ez egy nyilvános fórum, ahol elsődlegesen nem téged akartalak meggyőzni bármiről (te csak lelkesen, szinte hihetetlen naivitással illuszráltad a mondanivalómat), hanem az olvasókat arról, hogy nem kell sikítva menekülni, ha thrash metal szól valahol. Nem csak korlátolt, agresszív, üldözésimániás bálványimádók - mint a mohamedes karitarún kiakadt arabok - lehetnek ott, hanem olyanok is, akik fogékonyak a finomabb árnyalatok, a nyelvi lelemény, az irónia és az önirónia iránt.
Mert aki levénfaszoz egy olyan zenekart, akiknek a munkásságát saját bevallása szerint is a kezdetektől követi, az közvetve levénfaszozza magát is (mert gyanús, hogy az emlékeiből felsejlő Reign in Blood bakelit a saját gyűjteményéből származik). Ezesetben nem tahóságról, hanem egy jól bevállt irodalmi eszközről ill. annak alkalmazásáról van szó, amiről sajnos halvány lila fingod sincsen, és ha rajtam múlik nem is lesz, nem érzem magam alkalmasnak a népművelő szerepre. Inkább csak kiélem a grafomániámat.
Carcass 2006.09.29. 12:09:46
Az már eleve pozitívum számomra, hogy ezeken az oldalakon nem találkoztam trash megnevezéssel, és mindenhol helyesen, thrash-nek írták kedvenc stílusom. Remélem, talán bekerül egy-egy death (Death/Carcass/Bolt Thrower) black (Venom, Bathory, Samael) klasszikus korong, de örülnék a grindcore legjobbjainak (Terrorizer/Brutal Truth) is.
Addig is jó zenehallgatást, és sok ilyen kiváló kritika olvasást mindekinek!!!
Murphy 2006.10.22. 23:05:11