Friss a Szigetről

Nincs megjeleníthető elem

Videók a Szigetről

Nincs megjeleníthető elem

Uj "kabirbedi" Péter programajánlója

Nincs megjeleníthető elem

Program

Helyszín és időpont szerint



Keresés a fellépők között


A Csáp Géza az Index könyv-, zene- és ilyesmi blogja.

A Csáp Géza az Index könyv-,
zene- és ilyesmi blogja.

Kulcsszavak

afrika (5) ajánló (67) barcs (5) beleolvastunk (26) beszámoló (63) brit (28) demotop10 (11) demóverseny (41) esemény (28) fesztivál (15) fotó (5) francia (6) hiphop (4) hír (10) hülyeség (8) interjú (11) irodalom (39) ismeretterjesztő (5) japán (5) karácsony (8) képregény (8) koncert (80) könyv (154) könyvhét (4) könyvtop (6) krimi (4) lemez (5) link (12) magyar (88) metál (28) német (7) net (12) novella (7) orosz (5) pop (15) punk (8) rádió (4) regény (28) reggae (6) rock (40) sci-fi (10) ska (12) sziget (114) szigetvideó (9) tökéletes (9) történelem (24) újrakiadás (4) usa (51) üzlet (7) válogatás (10) vers (6) videó (15) zene (276)

Friss comment:com

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Descartes és a robotbari

2006.06.19. 02:57 TonyCaviar

A legkörülményesebb című Dick-regény egyben talán a legismertebb is, mivel a nyolcvanas években Ridley Scott ennek alapján rendezte a Szárnyas fejvadászt, a filozofikus poszt-punk film-noir egyik legszebb darabját, Harrison Forddal a főszerepben. Olvasás közben az első vicces élmény, hogy Deckard írott képe mögé az ember automatikusan a híres színész flegma ábrázatát képzeli oda, ami - egy-két olyan pillanattól eltekintve, amelyre Harrison Fordot semmi módon nem lehetett volna alkalmazni - kifejezetten jót tesz az olvasmányélménynek.

Az "Álmodnak-e…" tulajdonképpen önmagánál is jobb könyv, és ezt nem is csak filmes utóéletének köszönheti. Dicknek ez esetben sikerült szépirodalmi módszerekkel behatolnia egy olyan filozófiai darázsfészekbe, amely egyrészt kristálytisztán érthető mindenki számára - vagyis: mi különbözteti meg az embert az androidtól? - másrészt arról szól, ami Dicket a leginkább érdekli, vagyis hogy "honnan tudom, hogy én nem vagyok robot?"

A mű nem túl bonyolult, de annál jobban eltalált hatásmechanizmusa két (vagy több) ellentétpárra épít – természetes-természetellenes, illetve emberi-embertelen – majd nyilvánvalóvá teszi, hogy ezek mentén nem lehet eldönteni, ki az android és ki az ember. Ehhez hasonló okosságokat amúgy prímán lehet gondolni erről a könyvről, valóságos tárháza a hatásvadász módon megfogalmazott filozófiai kérdéseknek. Ha valaki ilyesmivel szeretne villogni társaságban, annak bátran tudom ajánlani, hogy forduljon a könyv végén sorakozó három esszéhez, amelyek dióhéjban összefoglalják a magyarországi Dick-recepciót. Ott van Bényei Tamás emberközelien filozofikus szövege, amelyben a karteziánus én kritikájáról, az ödipális motívumokról és az android-ember közti interszubjektivitás egyenlőtlenségéről olvashatunk. Ott van aztán H. Nagy Péter Descartes és az evolúció című esszéje, melyben HNP a híres francia filozófus nevének rontott alakját véli felfedezni a főhős, Deckard nevében, és felvázolja egy nem-emberközpontú evolúció kellemetlen lehetőségét. És ott van végül Tillman J.A. legendás, húszéves eszmefuttatása, amely még egy előző korból való: tele van ezredvégi nyugtalansággal; kísérő nélkül issza a fehéren izzó filozófia feleseit.

Philip K. Dick: Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?
Fordította: Pék Zoltán
Agavé Kiadó, Budapest, 2006
2280 Ft

35 komment

Címkék: könyv sci-fi usa

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liv 2006.06.19. 09:28:34

Korábban már megjelent ez a könyv. Egyeszer az IPM-ben, aztán a film után könyvben is.
Viszont szerintem a fordító más volt... vagy nem?

Érdekes lenne tudni, hogy a korábbi fordítással mi a baj...

TonyCaviar 2006.06.19. 10:38:18

A HNP esszéből ez is kiderül. Az első Gálvölgyi Judit fordításában még nem lehetett leírni, hogy szovjet android-zsaru, csak azt, hogy ázsiai származású. Ráadásul happy-end lett a vége. A második Szántai Zsolt fordítása. Róla még sosem hallottam, fogalmam sincs azzal mi volt a baj - bár azt hiszem még annak a könyvnek is főképp az volt a címe, hogy Szárnyas Fejvadász. Lehet, hogy egyszerűen nem volt hozzáférhető a fordítás joga, vagy az Agave úgy gondolta, ha már Dick=Pék Zoli, akkor legyen egységes.
Amúgy már a filmben is van egy karakter, aki magyarul beszél. A könyvből a neve is kiderül csak nem emlékszem. Hogy is hívták, meg ki is volt?

Liv 2006.06.19. 11:09:21

Ah, tehát ez már a harmadik fordítás...? Nocsak.
Scifi-kedvelő angolszakosaknak jó szakdoga-téma :)

Az Edward James Olmos által játszott karakter neve a filmben: Gaff.

TonyCaviar 2006.06.19. 11:17:35

Megnéztem a könyvben van egy Sándor Kadalyi, asszem ő a szovjet zsaru, akiről kiderül, hogy valójában Polokov, az android! EJOlmos is magyar? És csak azért beszél magyarul a filmben, mert kérték, hogy akkor most szólaljon meg valami egzotikus nyelven?

Liv 2006.06.19. 11:27:15

Nem, Olmos nem magyar :)
Szerintem a szerepe szerint sem.

A filmben mintha olyat mondana Deckard mint narrátor, hogy Gaff a sikátorlingvót beszéli, vagyis valami keveréknyelvet.

Itt hangzik el az ominózus mondat, hogy "Lófa (szt) ... nehogymár! Te vagy (itt mintha belesülne)... te vagy a blédranör".

Elég régen láttam a filmet, a könyvet pláne, úgyhogy erről ennyit tudok mondani. (Kérem kapcsojjaki)

Beyonder 2006.06.20. 00:26:03

Apropó: még sajna nem olvastam egy Dicket se. Melyikkel kezdjem, melyik a legjobb?

TonyCaviar 2006.06.20. 11:15:24

Nehéz eldönteni,
amit először olvastam, az a Kozmosz könyvek sorozatban jött ki (nem emlékszem a címére: talán Kozmosz Bábjai vagy valami ilyesmi)- az nagyon tetszett.
De jó tipp ez az Elektronikus Bari, vagy az UBIK, vagy a Kizökkent Idő is.

Gukker 2006.06.20. 14:53:35

Első könyvnek én egyértelműen az Ubikot ajánlom. Jól reprezentálja a stílusát, de emészthető.

Beyonder 2006.06.20. 17:03:29

Kösz, akkor az Ubik lesz az.

Cpt. Flint 2006.06.21. 15:19:08

Nna, ez pl. nem kritika, hanem inkább elemzés. Annak is soványka. Szvsz. Jobb vagy, amikor utálsz valamit. :o)
A könyvnél különben sok jobb Dick van. A filmet meg nem láttam. Novellában szerintem Dick erősebb volt. Lásd régi Galaktikák...

Liv 2006.06.21. 15:49:14

Nem láttad a Szárnyas fejvadászt???????
Ez hogy lehet?

Cpt. Flint 2006.06.21. 16:10:22

Hát izé... nekem valahogy itt vidéken sok film kimaradt az életemből. A könyveket amúgy is jobban csípem. Sokkal több teret ad a fantáziámnak. Értek már csalódások megfilmesítésekkel kapcsolatosan. Jó, tudom, nem úgy kellene nézni... de mégis. Az Útikalauzt sem láttam még, pedig a könyvet nagyon szeretem.

Liv 2006.06.21. 16:29:14

Hát én is vidéki vagyok, és tíz éve nem voltam moziban, de speciel ezt a filmet már a tévé is leadta tán kétszer is... :)

Cpt. Flint 2006.06.21. 16:32:47

Tévét se nézek sokkal többet. Különben is, melyik TV? Nekem csak vagy 5 éve van kábelem (illetve most már megint nincs, mert DigiTV); de azon sincs mondjuk HBO. Addig meg legfeljebb földi RTLKlub, TV2, M1 volt.

Liv 2006.06.21. 16:39:09

Egy alkalommal tuti, hogy a köztévé adta le :)
Szerintem másodszor is valamelyik földi kereskedelmi.

Ez tuti, merthogy nekem csak a földi adók vannak most is - a magyarokon kívül pl. a szlovák tévé :)

Cpt. Flint 2006.06.21. 16:42:47

Műsorújságot se veszek soha... úgyhogy amit látok, az tisztán véletlen.
Most meg már a kölkek napirendje is erősen beleszól a TV-zési szokásokba/lehetőségekbe.

Liv 2006.06.21. 16:47:25

Hm... mentegetőzz még egy darabig. :)

De inkább szerezd meg a filmet. Érdemes.

Cpt. Flint 2006.06.21. 16:50:40

Ez nem annyira mentegetőzés... inkább enyhe szomorúság. Nem úgy általában a TV-zésért; de azért lenne amit érdemes megnézni, és mégsem sikerült eddig.

Liv 2006.06.21. 16:54:08

Hát éppen ez az, hogy ezt a filmet kis odafigyeléssel már többször is megnézhetted volna.

Cpt. Flint 2006.06.21. 23:08:37

Mondjuk nem pont ez az, amit a legnagyobb hiányosságomnak gondolok.

Liv 2006.06.22. 07:23:24

Ha szereted a scifit illetve Dicket, akkor azért ez bizony hiányosság.

Cpt. Flint 2006.06.22. 13:33:42

Naaa... vetélkedjünk?
Szeretem a sci-fit. (Ma már azért csak válogatva.) Van, mondjuk, 200 kötetem ebben a műfajban, meg majdnem hiánytalan Galaktika (mai napig) sorozat Metagalaktikákkal... Szeretem Dicket, módjával. Legtöbb könyve megvan, de nem ő a kedvenc. Hetente 1-2 könyvet kiolvasok, havonta veszek is párat (nem csak SF, persze). Most mondd meg ennek fényében, NAGYON kell hiányozzon pont az a film???

Liv 2006.06.22. 13:58:03

"Ismerem a számok neveit 1-től 100-ig. Na jó, az 5-öst pont nem ismerem. Most mondd meg, nagyon nagy hiányosság ez?" :))))


"katolikus teológiával foglalkozom. Elolvastam 500 erről szóló könyvet. Na jó, a Summa teologicae-t pont nem olvastam. Most mondd meg, nagyon nagy hiányosság ez?"

:)))))))))))))))))

Cpt. Flint 2006.06.26. 12:54:05

ENNYIRE alapmű lenne az a film?

Liv 2006.06.26. 13:27:13

Még mindig ezzel foglalkozol, Flint? :)))

Hát, a scifi filmek között elég kevés a jó film. Úgy hirtelen nem is jut eszembe másik (pl. a 2001 nagyon el van húzva...)

TonyCaviar 2006.06.26. 13:40:11

Szerintem a 2001 zseniális, jobb, mint a Blade Runner, bár nem a scifiről szól, inkább a filmről

persze el van húzva, de pont azok a részek, amikor te jössz - kitöltöd a csendet saját parával. A Blade Runner inkább afféle látványos szórakoztatás.

bár a blade runnerben van az a kedvenc párbeszédem (amikor Deckard megérkezik a Tyrell piramisalakú épületébe)
Have you seen our owl?
Is it artificial?
kezdetű

A filmben az a rész kurva jó, a könyvben vicces, hogy vagy három oldalra el van húzva, és cseppet sem drámai, inkább esetlen.

Té, mint Tamás 2006.06.26. 20:24:27

Liv enyhén túloz, _ennyire_ nem alapmű a film, de tényleg érdemes megnézni, főleg a könyv fényében - merthogy teljesen másról szól.
Egyébként vicces ez a "melyik a legjobb sci-fi?" kérdés, mert először semmi nem jut eszembe amit mondhatnék, aztán egyszercsak elkezdeném sorolni... Képtelenség egyet kiválasztani.

Té, mint Tamás 2006.06.26. 20:28:08

Ó, és elfelejtettem: kedvenc Dick regényem viszont van, az Agavenél nemrég megjelent "Időugrás a Marson".
Irodalmi szempontból nem dobogós a könyvei közül, de a történet, és főleg a végkifejlet miatt nálam No. 1.

Liv 2006.06.27. 07:25:16

"Jonathan Blue 2006.06.26. 20:24:27
Liv enyhén túloz, _ennyire_ nem alapmű a film... Egyébként vicces ez a "melyik a legjobb sci-fi?" kérdés, mert először semmi nem jut eszembe amit mondhatnék, aztán egyszercsak elkezdeném sorolni... Képtelenség egyet kiválasztani."

Hát soroljad csak! Szóval melyik a jobb ennél?

Liv 2006.06.27. 07:40:20

Na mondok én egyet: 12 majom :)

Té, mint Tamás 2006.06.27. 12:31:08

Scifiből azért nehéz válogatni, mert rengeteg alműfaj született benne.

Mit nevezünk scifinek?
Lang "Metropolisa" scifi? Az 1951-es "Valami" scifi? És a "Dr. Strangelove..." illetve a "Fail-safe"? Vagy a "Fahrenheit 451"? Ezek a filmek a maguk nemében a legjobbak, akárcsak például a "Barbarella", mégsem tudnék rangsort felállítani köztük.

Liv 2006.06.27. 12:38:07

" Scifiből azért nehéz válogatni, mert rengeteg alműfaj született benne."

Ez mindenre igaz - tehát csak kifogás. Minden műfajon belül vannak alműfajok.

"Lang "Metropolisa" scifi? Az 1951-es "Valami" scifi? És a "Dr. Strangelove..." illetve a "Fail-safe"? Vagy a "Fahrenheit 451"? Ezek a filmek a maguk nemében a legjobbak, akárcsak például a "Barbarella""

Igen, a Barbarellának pl. a "gagyi" a neme...

"mégsem tudnék rangsort felállítani köztük."

Nem is rangsorról volt szó.

Té, mint Tamás 2006.06.27. 18:22:12

Liv, neked az internetes kötekedés a hobbid? Sajnálom, hogy mások szövegeit nem igazán tudod (akarod?) értelmezni, nevetséges, ahogy pl. Flintet is azért basztatod, mert nem látta a Blade Runnert. (Még hogy a saját hibája, hehehe, ez jó!)

Egyébként egyáltalán nem igaz mindenre, hogy sok alműfaja van, annyira pedig talán semminek sincs, mint a scifinek.

Ha a Barbarellát te gagyinak nevezed, akkor maradj csak azoknál a filmeknél, amikről mások megmondták, hogy jók, amikért mindenki rajong, mert "alapművek".

És a többi filmről nincs is véleményed? Talán nem láttad őket? Pedig alapművek...

Amikor azt kéred, mondjak "A" halmaz elemei közül olyat, ami nagyobb "x"-nél, akkor igenis rangsort kell felállítani.

Liv 2006.06.28. 07:41:14

"Liv, neked az internetes kötekedés a hobbid?"
Igen, én erről vagyok híres. Én vagyok az, aki mindenkivel kötekedik. Minden topikba írok és szidom a cikk íróját, meg persze a zindexet, meg a kormányt...
De persze lehet hogy összetévesztesz valakivel.

"Sajnálom, hogy mások szövegeit nem igazán tudod (akarod?) értelmezni, nevetséges, ahogy pl. Flintet is azért basztatod, mert nem látta a Blade Runnert. (Még hogy a saját hibája, hehehe, ez jó!)"
És mindez abból jön, hogy nem akarom értelmezni mások szövegeit???? :)))

Ha visszakeresel a hozzászólások között, akkor láthatod egyébként hogy Flint tért vissza egy hétvége után erre a témára. Tehát nem "basztatom". De ha azt tenném, akkor ezt mondja meg ő, és ne te.
Mellesleg már nincs itt, tehát az ügy régen elült volna - ha te nem szólsz bele, és nem melegíted fel ezt az ügyet.

Különben csak annyi volt a "szemrehányás", hogy ha nem lát valaki egy filmet, amit kétszer bemutattak a mozikban, vhs-en, dvd-n kiadtak, sima földi adókon leadtak vagy háromszor - akkor az alighanem az illető hibája (feltéve persze, hogy valaki úgy egyébként megnéz hasonló filmeket).

Amelyre egyébként mondhatta volna Flint, hogy "najó, ha szerinted ennyire jó film, akkor igyekszem megnézni alkalomadtán" - és az ügy megint csak lezárult volna.

"Egyébként egyáltalán nem igaz mindenre, hogy sok alműfaja van, annyira pedig talán semminek sincs, mint a scifinek."
Ez egy jó kis sommás mondat volt :)

"Ha a Barbarellát te gagyinak nevezed, akkor maradj csak azoknál a filmeknél, amikről mások megmondták, hogy jók, amikért mindenki rajong, mert "alapművek"."
Na tessék, szóval én az a fajta vagyok, aki olyanokért rajong, amiért a tömeg... :))))
Látom jól ismersz.
Bizonyára a kedvenc ételemet is tudod már :)

"És a többi filmről nincs is véleményed? Talán nem láttad őket? Pedig alapművek..."

Jah, nem gondoltam, hogy most kivesézzük a scifilmeket :)

"Amikor azt kéred, mondjak "A" halmaz elemei közül olyat, ami nagyobb "x"-nél, akkor igenis rangsort kell felállítani."

Ha visszalapozol a hozzászólásokban (miért nincsenek megszámozva?), akkor láthatod, hogy én nem úgy tettem fel a kérdést, hogy melyik a jobb: "Hát, a scifi filmek között elég kevés a jó film. Úgy hirtelen nem is jut eszembe másik"
Ezt egyébként úgy értettem (bizonyára rosszul fogalmaztam, vagy esetleg te "mások szövegeit nem igazán tudod (akarod?) értelmezni"??), hogy a scifilm sokak számára a starwars és társai, amelyek viszont művészileg hagynak kívánnivalót maguk után.
Az nyilvánvaló, hogy ha a film teljes történetét nézzük, akkor sok jó (művészi!) scifilmet tudunk találni.

És az utána jövő hozzászóló dobta be először, hogy "legjobb", hogyaszongya: "Egyébként vicces ez a "melyik a legjobb sci-fi?" kérdés"....
Nézd csak meg, ki volt az! :))))
Ugye?
És még te mondod nekem, hogy én akarok mindenképpen rangsort felállítani :))))
süti beállítások módosítása